بودجه آموزش پرورش جوابگوی نیاز آزمایشگاهی دانش آموزان نیست

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم؛
علیرضا فاضل جهرمی ‌مدیر پژوهش سرای ابن سینا  با اشاره به عملی نشدن علوم
و تئوریک بودن آنها گفت: یکی از مشکلات کنونی جامعه ما این است که علوم
جنبه عملی پیدا نکرده اند. از لحاظ تئوریک مقالات بسیار خوبی در سطح بین
الملل داریم اما به علت عملیاتی نشدن آنها،  در زمینه کاربردی رتبه خوبی
نداریم.

وی ادامه داد:
در زمینه علوم پایه یکی از مکان‌هایی که برای کاربردی کردن علوم وجود دارد،
آزمایشگاه است، آزمایشگاه مکانی است که یافته های دانش آموزان در مرحله
عمل اثبات شود و مطالبی که بصورت تئوریک در کلاس های درس تدریس می شود، در
آزمایشگاه عملیاتی شوند و توسط دانش اموزان اجرا شود.

مدیر
پژوهش سرای ابن سینا اظهار داشت: آموزشگاه مرکزی آموزش و پرورش که در
گذشته به صورت یک واحد مستقل اداره می‌شد از امسال زیر مجموعه پژوهش‌سرای
ابن سینا اداره می‌شود.

فاضل با
تاکید بر محدودیت‌های گذشته و سطح پایین امکانات فیزیکی آزمایشگاه گفت:
باید سعی کنیم با کمک مسئولین، بودجه‌های وزارتی را در این زمینه جذب کنیم و
کمبود ها را تا حد امکان بر طرف نماییم تا فضای مناسبی جهت عملیاتی کردن
علوم پایه دانش آموزان در سه مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم با استفاده
از نیروهای توانمند فرهنگی و امکاناتی که ایجاد می‌شود، فراهم کنیم.

‌مدیر
پژوهش سرای ابن سینا با اشاره به اینکه این آزمایشگاه تنها آزمایشگاه فعال
ویژه ی دانش آموزان به صورت متمرکز است ، اظهار داشت: آزمایشگاه مرکزی
شامل سه سالن آزمایشگاهی و در زمینه آزمایش‌های شیمی، فیزیک و زیست شناسی
برای هر سه مقطع تحصیلی فعال است و در طول سال دانش‌اموزان مدارسی که
آزمایشگاه مستقل ندارند جهت انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی به این مرکز
مراجعه می‌کنند و آزمایش های کتب درسی توسط معلمین یا کارشناسان این مرکز
برای آنها انجام می‌شود.

وی افزود: در طول سال گذشته بیش از  ۸ هزار دانش آموز از امکانات این آزمایشگاه استفاده کرده اند و آزمایش های خود را انجام دادند.

فاضل با
تاکید بر کمبود بودجه آموزش و پرورش تصریح کرد: به طور کلی تجهیزات
آزمایشگاهی قیمت بالایی دارد و مواد مصرفی آن نیز گران است و این بودجه
محدود آموزش و پرورش جواب گوی نیاز آزمایشگاه بالاخص برای عصر کنونی که عصر
عملیاتی کردن علوم است, نمی باشد.

‌مدیر
پژوهشسرای ابن سینا برخی کمبودهای آزمایشگاه را به اینگونه بر شمرد:نیاز
به انواع مواد و ابزار آزمایشگاهی،‌ میکروسکوپ، ویدئو پروژکتور، رایانه،
تجهیزات ایمنی، دستگاه تهویه، انبار نگهداری مواد سمی، انفجاری و خطرناک،
سیستم گرمایش و سرمایش نامناسب و … که با آزمایشگاه های نسل امروز قابل
مقایسه نیست. 

وی در
پایان از خیرین جهت تکمیل و تجهیز آزمایشگاه خواست تا با توجه به اهمیت
آموزش های عملی و وجود استعداد های درخشان در بین دانش آموزان جهرمی که به
علت کمبود فضا و امکانات آموزشی قادر به رقابت با رقبای علمی خود در دیگر
شهرهای کشور نیستند  به این مسئله نیز توجه داشته باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *