توسعه آموزش عالی کشور نباید تک‌بعدی باشد/ ایران در منطقه و جهان اسلام رتبه‌ اول تولید علم را دارد/ فعالیت ۱۵۰ واحد آموزشی با ۲۲۰ هزار نفر دانشجو

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدرضا پورمحمدی ظهر امروز در نشست با اعضای مرکز نظارت و ارزیابی دانشگاه‌های استان ضمن تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) و خیر مقدم به شرکت‌کنندگان، با اشاره به سابقه درخشان این خطه در حوزه آموزش عالی اظهار داشت: شهر تبریز، شهر اولین‌ها و شهر دانشگاهی است به طوری که در استان در حال حاضر مجموعا بیش از ۱۵۰ واحد آموزشی با جمعیتی بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر دانشجو مشغول به فعالیت هستند و در شهر تبریز هفت دانشگاه دولتی است که از این تعداد ۶ مورد وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی با اشاره به کیفیت تولید علم و تضمین کیفیت آموزش عالی اضافه کرد: همه مسؤولان و دست‌اندرکاران این حوزه در این خصوص نگرانی و دغدغه‌هایی که دارند، این است که در سال‌های گذشته افزایش کمی جمعیت دانشجوی در مراکز مختلف آموزش عالی در سطح کشور به نوعی کیفیت آموزش عالی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است.

رئیس دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشور ایران در منطقه و جهان اسلام رتبه اول تولید علم را در اختیار دارد، افزود: در چهار سال اخیر رشد علمی ایران رتبه اول را در جهان داشته است.

وی بررسی کاستی‌ها و چالش‌های نظام عالی کشور را برای رسیدن به سند چشم‌انداز نظام ضروری بیان کرد و یادآور شد: با بررسی این چالش‌ها و کاستی‌ها است که می‌توان به این مسئله رسید که چرا کشورمان در تولید علم رتبه دار است به طوری که در حال حاضر ایران در تولید علم رتبه ۱۶ دنیا قرار دارد، ولی در تولید فناوری در جایگاه بالای هفتاد است.

پورمحمدی با بیان اینکه توسعه و رشد آموزش عالی باید در همه حوزه‌ها یکسان باشد، گفت: نباید توسعه آموزش عالی کشور یک بعدی باشد، در گذشته ضرورت داشت که تعداد دانشجویان کشور افزایش یابد، ولی در حال حاضر به وضعیتی رسیده‌ایم که این روند باید تغییر یابد و با تدبیر سیاست‌های درست، بیشتر به کیفیت تولید علم در دانشگاه‌ها توجه ویژه شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تغییر وضعیت هرم دانشجویی فرصت خوبی است تا اینکه بتوان این حجم عظیم تقاضا برای ورود به دانشگاه‌ها کمی تعدیل بشود تا اینکه به کیفیت آموزش عالی بیشتر پرداخت شود.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: دانشگاه‌ها رسالت دارند که نخبه‌پروری کنند چرا که با تربیت بهترین نیروهای متخصص و متعهد است که می‌توان برای سربلندی و سر‌افزاری کشورمان در عرصه‌های مختلف مثمرثمر شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز نیز در این نشست، به لزوم بازنگری در نظام جذب هیأت علمی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به خاطر عدم نگاه همه‌جانبه و کامل به موضوع جذب، اصلاح نظام جذب هیأت علمی ضروری است به طوریکه همچنانکه به عنوان مثال، دانشگاه تبریز به خاطر جذب ۲۵۰ عضو هیأت علمی در گذشته، سه سال است که نمی‌تواند در فراخوان‌های جذب شرکت کند و این موضوع با تضمین کیفیت علمی تطبیق ندارد.

محمدتقی اعلمی افزود: همچنین به نظر می رسد در خصوص ترفیع پایه، ارتقاء و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بازنگری‌هایی صورت گیرد تا اساتید با دغدغه کمتر بتوانند به مسایل آموزشی و علمی بپردازند.

انتهای پیام/ک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *