حذف یک شهرک هویت‌ساز به بهانه ناکارآمدی!/چه جایگزین هویت‌سازی برای «مشهد دوست‌داشتنی» وجود دارد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، طی روزهای اخیر خبری مبنی بر تخریب شهرک تاریخی «مشهد دوست‌داشتنی» از سوی یکی از اعضای شورای شهر مشهد در فضای رسانه‌‌ای استان منتشر شد.

براساس این گزارش، محمد حاجیان شهری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد در برنامه زنده رادیویی «گفتگوی شهر بهشت» از تبدیل زمین کارخانه کوکاکولا، محل برپایی فعلی شهرک مشهد دوست‌داشتنی به بوستان خبر داد.

حاجیان شهری در این برنامه در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان در رابطه با عدم استفاده مناسب از کاربری زمین کارخانه کوکاکولا در میدان چهار چشمه گفت: «در این زمین در گذشته نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی برگزار می‌شد که متأسفانه شرایط خاصی را برای منطقه ایجاد کرده بود.

وی ادامه داد: با توجه به این مهم پیشنهادشده بود این زمین تبدیل به بوستان شود که من با این موضوع موافق هستم و در دستور کار قرار گرفته است».

کارخانه کوکاکولا با هدف تأمین آسایش شهروندان مشهدی در خرداد‌ماه ۹۵ توسط شهرداری مشهد تملک و مقرر شد از این زمین به‌عنوان فضای نمایشگاهی استفاده شود.

احداث بوستان؛ راه‌حل کاهش ترافیک!

با این‌وجود، باید دید منظور حاجیان شهری از مشکلات ایجاد شده توسط نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی برای شهروندان این منطقه چیست که در نخستین اقدام، تغییر کاربری این زمین در دستور کار شورا قرار گرفته است. اگر مقصود، تحمیل بار ترافیکی به منطقه است، باید گفت آیا ساخت بوستان که به‌طور مشخص با حضور مردم و به‌تبع آن ایجاد ترافیک همراه خواهد بود، راه‌حل مناسبی برای این موضوع به شمار می‌رود؟

در همین زمینه می‌توان به ساخت بوستان ملی «چهل‌بازه» در ضلع شرقی بولوار نمایشگاه اشاره کرد. بوستانی که به دلیل عدم تمهید فضای پارکینگ مناسب برای آن‌، اغلب اوقات با ترافیک شدیدی همراه بوده و تردد شهروندان را دچار مشکل می‌کند.

پیشنهاددهندگان طرح مذکور  باید در ابتدا پاسخ دهند، چه تضمینی وجود دارد احداث این بوستان و به دنبال آن تجمع حجم گسترده خودروهایی که به‌منظور بهره‌مندی از فضای سبز بوستان در یک منطقه مسکونی حضور پیدا می‌کنند، موجب ایجاد ترافیک و سلب آسایش از اهالی منطقه نشود؟

حال اینکه، طبق آمار منتشر شده شهرداری، حدود ۷۸ بوستان محلی و خطی در منطقه ۹ مشهد وجود دارد و باید دید با توجه به سرانه فضای سبز منطقه، آیا اصلاً ساخت بوستان، نیاز اساسی برای این منطقه محسوب می‌شود؟

بنابراین، احداث بوستان بدون در نظر گرفتن فضای مناسب پارکینگ، در آینده شهروندان منطقه را دچار مشکل کرده و نارضایتی آنان را به همراه خواهد داشت. از طرفی، تعبیه پارکینگ برای بوستان نیز خود مستلزم تحمیل هزینه‌ای اضافی است.

این در حالی است که نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی با مساحتی بالغ‌بر ۳۷ هزار مترمربع و جانمایی ۵ پارکینگ این خلأ را پر کرده بود. گرچه بخشی از فضای این پارکینگ‌ها به دلیل اختلاف سطح، کارایی لازم را نداشت اما این اشکال می‌تواند با بهسازی و یا تبدیل بخشی از فضای این پارکینگ‌ها به پارکینگ‌های مکانیزه و طبقاتی، مرتفع شود.

افزون بر آن، نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی تنها در بازه‌های خاصی از سال پرتردد است. این نمایشگاه اکنون‌که ۶ ماه از برپایی آن می‌گذرد، از یک نمایشگاه روزانه با استقبال هزارنفری در روز  به یک شهرک ثابت و موضوعی با حجم مخاطب به‌مراتب کمتر از گذشته تبدیل‌شده است.

چه جایگزین هویت‌سازی برای «مشهد دوست‌داشتنی» وجود دارد؟

بنابراین، به همین نسبت از بار ترافیکی که این منطقه در ایام دهه فجر و تعطیلات عید تجربه کرده است، کاسته شده و ترافیکی که از آن سخن گفته می‌شود، ترافیک واقعی نیست؛ از سوی دیگر، باید از افرادی که تخریب نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، پرسید چه جایگزین کم‌هزینه‌ای برای این مجموعه تاریخی هویت آفرین در نظر گرفته‌شده است؟

نمایشگاه مشهد فجر آفرین با عنوان «مشهد دوست‌داشتنی» برای نخستین بار در بهمن‌ماه سال ۹۵ به مناسبت دهه فجر و به‌منظور بازنمایی هویت تاریخی شهر مشهد در مجموعه فرهنگی کوثر یا همان کارخانه قدیم کوکا برپا شد.

استقبال ویژه مخاطبان از این نمایشگاه موجب شد تا فاز دوم این مجموعه فرهنگی تاریخی با تکیه‌بر المان‌های زنده در ایام عید نوروز  دایر و در مناسبت‌های بعدی به‌دفعات تمدید شود. در حقیقت، مشهد دوست‌داشتنی را می‌توان نمونه‌ای کم‌نظیر در بازنمایی هویت فرهنگی تاریخی مردم این مرز و بوم در دو دهه اخیر برشمرد. نمایشگاهی زنده که با مشارکت پررنگ هنرمندان مشهدی توانست طی قریب به ۶ ماه، با وجود بی‌مهری برخی رسانه‌ها، میزبان حدود ۳۰۰ هزار بازدیدکننده و چهره‌های مطرح از سراسر کشور باشد.

مشهد دوست‌داشتنی علاوه بر اینکه یک تفریح کم‌هزینه و سالم برای خانواده‌های مشهدی، زائران و مسافران این شهر به شمار می‌رفت، این امکان را فراهم آورده بود تا مردم با حضور در یک شهرک تاریخی، تاریخ هزارساله خود را مرور کرده و در یک تعامل دوسویه، جذاب و زنده با بسیاری از دانشمندان و چهره‌های تاریخی خود آشنا شوند.

نمایشگاهی که می‌توانست در فاز سوم، با تکیه‌بر ظرفیت‌های بدیع گردشگری تاریخی خود هزینه‌هایش را از این محل تأمین کند؛ تخریب یک مجموعه فرهنگی تاریخی هویت‌ساز به بهانه‌ ایجاد ترافیک و احداث بوستان در حالی در دستور کار قرار گرفته است که اعضای شورای پنجم شهر مشهد طی این مدت به کرات از ضرورت اهتمام ویژه به فرهنگ، هنر، تاریخ و هویت خراسان سخن گفته‌اند.

انحصار دایره فرهنگ به پاسداشت فردوسی و برگزاری کنسرت، اجحاف به هویت مشهد است

به‌عنوان نمونه، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد در یازدهم شهریورماه ۹۶ با تأکید بر این مهم، راهبرد اصلی شورای پنجم در حوزه فرهنگی را توجه به هویت شهر مشهد عنوان کرده بود.

انحصار دایره فرهنگ، هویت و تاریخ خراسان صرفاً به مراسمی چون پاسداشت فردوسی، برگزاری کنسرت و موضوعاتی ازاین‌دست، اجحاف در حق دیگر مؤلفه‌های فرهنگی تاریخی این خطه به شمار می‌رود. مزیت مشهد دوست‌داشتنی، بازآفرینی و تجمیع این مؤلفه‌ها در کنار یکدیگر بود که متأسفانه نگاه سیاست زده مدیران، آن را به تعطیلی کشاند و بسیاری از مردم را در حسرت بازدید از این شهرک تاریخی نگه داشت.

انتهای پیام/ذ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *