فرهنگ‌سازی با نصب بنر/ اسکار به شرط تخریب

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، تاثیر سینما بر زندگی انسان بی‌بدیل است به طوری که تمام فرهنگ‌ها را در برمی‌گیرد، در این میان صاحبان قدرت واقف بر تاثیر سینما در زندگی انسان هستند و با تسخیر پرده سینما سعی در نفوذ به افکار و فرهنگ انسان‌ها دارند.

صرف هزینه‌های هنگفت و ایجاد جذابیت‌هایی که مخاطبان را شیفته فیلمی از فرهنگ دیگر کند، بی‌تردید تا حدودی موفق بوده است، در این میان فیلم‌های معناگرای ایرانی با پشتوانه‌ای قوی برگرفته از فرهنگ اصیل، فرسنگ‌ها دورتر در بین آثار پر زرق و برق فیلم‌های هالیوودی حرفی برای گفتن دارد.

برای تقویت آثار ایرانی و حضور در جشنواره‌های خارجی باید توجه ویژه‌ای به صنعت سینما شود، تولید یک فیلم مستلزم فراهم شدن شرایط اقتصادی، اجتماعی و حمایت مسؤولان به ویژه در استان‌هاست به طوری که جوانان هم بتوانند در عرصه سینما فعالیت کرده و آثاری نو و خلاقانه را تولید کنند.

با این وجود متاسفانه در حال حاضر اوضاع تولید فیلم در استان مناسب نیست و نیازمند توجه مسؤولان متولی است بر همین اساس خبرگزاری فارس بر آن شد تا گفت‌وگویی با یک جوان متعهد و جویای نام داشته باشد که جنس هنر را می‌شناسد و درد و دل‌های زیادی برای ارتقای هنر این مرز و بوم و به خصوص زادگاه خود دارد.

امین جواهری،کارگردان جوان تبریزی متولد ۱۳ فروردین سال ۱۳۶۸ و کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه تبریز است که در کارنامه کاری خود آثار سینمایی بسیاری دارد که از جمله این آثار می‌توان به نویسندگی فیلم “همه جا میشه زندگی کرد”، طراح قصه فیلم سینمایی “عروسک‌خانه”، نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های “لحظه‌ای برای زندگی”، “بنی آدم ابزار یکدیگرند”، نویسندگی و کارگردانی فیلم” there was a time ” همچنین کارگردانی فیلم‌های تهران بزرگ و سلیمه اشاره کرد.

هیچ حمایتی در تبریز برای تولید فیلم وجود ندارد

 سید امین جواهری در این گفت‌وگو، وضعیت تولید فیلم در استان را اسفناک دانست و گفت: هیچ حمایتی برای تولید فیلم در تبریز وجود ندارد.

 وی تاکید کرد: وضعیت سینمای استان به اندازه‌ای نامطلوب است که مسؤولان فرهنگی استان تمایلی به تولید فیلم ندارند و کارگردان‌هایی در تبریز وجود دارند که به نان شب محتاج هستند و سال‌هاست که نتوانسته‌اند فیلمی تولید کنند.

 جواهری ادامه داد: سینما علاوه بر جنبه هنری، جنبه ایدئولوژیک نیز دارد چرا که فیلم در سینمای هالیوود بر اساس تفکر به صورت هدفمند تولید می‌شود در حالی که در سینمای ایران افراد بسیار کمی وجود دارند که با تولید فیلم، تفکری را دنبال می‌کنند.

 گرایش به سمت تولید فیلم‌های تلخ

 این کارگردان جوان تبریزی با اشاره به اهمیت احیای سینمای امید در ایران گفت: در حال حاضر تولید آثار سینمایی در ایران به سمت ناامیدی سوق پیدا کرده است.

 وی با بیان این که برگزارکنندگان فستیوال جایزه اسکار اهداف ویژه‌ای را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: شاید در ذهن میلیون‌ها انسان آکادمی اسکار بهترین مکان هنری دنیا برای اکران فیلم‌ها باشد ولی واقعیت این است که در این جشنواره فیلم‌های خانواده و امیدبخش کشورهای اروپایی پذیرش می‌شود ولی فیلم‌های ایران راه یافته به جشنواره باید فیلمی تلخ همراه با ناامیدی باشد.

 این کارگردان تبریزی گفت: فیلم‌ها تلخی را واقعیات جامعه می‌دانند در صورتی که این موضوع سیاه‌نمایی است.

 جواهری افزود: بارها به اکران یکی از فیلم‌های تلخ ایرانی در جشنواره اسکار اعتراض کرده‌ام چرا که تصویری که این فیلم‌ها از ایران به دنیا نشان می‌دهند، چهره ایران را تخریب می‌کند چرا که حوادث درون فیلم تنها بخش بسیار کمی از جامعه ایران را نمایش می‌دهد.

 وی یادآور شد: با توجه به این که دشمنان نمی‌توانند با ایران وارد جنگ فیزیکی شوند بنابراین به جنگ فرهنگی روی آوردند تا فیلمنامه‌نویسان نگاه تلخی به مسائل جامعه داشته باشند.

 این کارگردان تبریزی ادامه داد: با دادن جایزه اسکار در داخل کشور جوی به وجود می‌آید یعنی هر کس می‌خواهد جایزه اسکار بگیرد باید با این سبک تلخ، فیلم تولید کند.

لزوم الگوسازی از مسائل مثبت جامعه در فیلم‌های ایرانی

این دانش‌آموخته علوم سیاسی با اشاره به راهکار برون‌رفت از فضای تلخ ایجاد شده در عرصه سینمایی اذعان داشت: برای تغییر در فضای سینمای ایران مسؤولان معاونت‌های فرهنگی باید از میز کاری خود فاصله بگیرند و از حالت بنر چاپ‌کنی خارج شوند.

وی ادامه داد: باید نگرش ویژه‌ای به مسائل اخلاقی و ارزشی به وجود آید برای مثال شهید مهدی باکری الگویی برای جامعه است ولی تاکنون فیلمی در این زمینه ساخته نشده است.

این کارگردان تبریزی با بیان این که مسؤولان متولی، اتاق فکری در زمینه تولید آثار سینمایی تشکیل دهند، گفت: میلیاردها دلار برای برنامه‌های شبکه تلویزیونی جم هزینه می‌شود که این برنامه‌ها با هدف عادی‌سازی برخی از مسائل غیراخلاقی در جامعه انجام می‌شود.

جواهری گفت: پیشنهاد می‌کنم یک روز شبکه استانی سهند را تعطیل کنیم اگر مردم پرسیدند چه اتفاقی افتاده است یعنی در این زمینه موفق عمل کرده‌ایم.

وی با بیان این که رسانه‌ها از درون انسان را تغییر می‌دهند، افزود: اعتیاد و اسیدپاشی و مسائلی مانند این موارد در جامعه تا چه اندازه اتفاق می‌افتد که این موضوع را به کل جامعه تعمیم می‌دهند و در دنیا به اسم فیلم ایرانی واقعیت‌های تلخ را نمایش می‌دهند.

به گفته این کارگردان تبریزی باید از موضوع‌های مثبت در جامعه الگوسازی شود.

مسؤولان فرهنگی استان تمایلی به تولید فیلم ندارند

 جواهری وضعیت تولید فیلم در استان را اسفناک دانست و گفت: هیچ حمایتی از تولید فیلم در تبریز وجود ندارد و وضعیت سینمای استان به اندازه‌ای نامطلوب است که مسؤولان فرهنگی استان تمایلی به تولید فیلم ندارند با این اوصاف کارگردان‌هایی در تبریز وجود دارند که به نان شب محتاج هستند و سال‌هاست که نتوانسته‌اند فیلمی تولید کنند.

 وی تصریح کرد: صدا و سیمای مرکز استان تولید فیلم را برای عوامل درون سازمان منع کرده بود ولی در این زمینه افرادی بیرون از سازمان شرکت خصوصی تاسیس کرده‌اند و خودشان با خودشان قرارداد می‌بندد برای مثال سال‌هاست که در تبریز دو کارگردان به صورت مشترک بدون انگیزه فیلم تولید می‌کنند.

 این فیلمساز جوان تبریزی ادامه داد: انحصاری بودن موجب شده انگیزه‌ای برای تولید فیلم وجود نداشته باشد به طوری که تولید فیلم «تبریزلی تاجیر» با کیفیت بسیار پایین توهین به مخاطب بود.

انتهای پیام/ح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *