موج «تبدیل‌ وضعیت قرارداد» در شهرداری تبریز نو کلاف پیچیده منابع انسانی / نورچشمی‌ها در صدر

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، نابسامانی قرارداد کاری و حقوق سنگین ۱۲ تا ۱۴ هزار نیرو از معضلات حاد شهرداری تبریز است.

این در حالی است که شنیده می‌شود، قرارداد تعداد قابل‌ توجهی از نزدیکان افراد خاص در همین چند ماه اخیر ارتقا یافته‌ است، اقدام قابل تأمل نامنصفانه‌ای که در اوضاع نابسامان اقتصادی، بار مالی برای شهرداری دارد. 

شنیده‌ها حاکی است که موج تبدیل وضعیت‌ها، با توجه به ضعف نظارت مراجع قانونی و عدم پیگیری رسانه‌ها، افتان و خیزان در ساختمان ابوریحان ادامه دارد.

وضعیت آشفته مدیریت منابع انسانی در شهرداری موجب شده در سال‌های اخیر از خواننده محبوب تا فعالان سیاسی و حزبی، خویشان و آشنایان قدیم خود را به قطار تبدیل وضعیت برسانند. 

ماجرای نامه عالی‌رتبه‌ترین عضو شورا برای جذب ۳۹ نیرو با قرارداد کار معین

هنوز ۲۰ روز از آغاز دوره پنجم شورا نگذشته بود که اعضای شورا با تشکیل جلسه‌ای، مقرر می‌کنند هرکدام، سه نفر را به عنوان مسؤول دفتر،  مسؤول روابط‌عمومی و راننده، جذب کنند. پیرو این جلسه، عالی رتبه‌ترین عضو شورا در نامه‌ای به سرپرست وقت شهرداری، با استناد به صورت‌جلسه‌ ۱۹/۶/۹۶ از او می‌خواهد مراحل جذب نامبردگان با «قرارداد کار معین» انجام گیرد، اما سوال این‌جاست که آیا اعضای شورا، نمی‌توانستند با همان عوامل اجرایی شورای چهارم، امور خود را رتق‌وفتق کنند؟

 از فرجام نامه عالی‌رتبه‌ترین عضو شورا اطلاع دقیقی موجود نیست، اما یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس از لیست شماری از نورچشمی‌ها خبر داده که اخیراً تبدیل وضعیت شده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: این لیست شامل افرادی است که یا از بیرون مجموعه وارد شهرداری شده‌اند یا قراردادهای ساده شرکتی داشته‌اند، اما با این تبدیل وضعیت، اصطلاحاً «کار معین» شده‌اند و حقوق و مزایای‌شان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

 این در حالی است که اولاً هرگونه تبدیل وضعیت در مجموعه شهرداری‌ها باید با مجوز استخدامی وزارت کشور باشد، ثانیاً، این امر باید در اولویت اول شامل کارگرانی شود که با سابقه بیش از یک دهه خدمت طاقت‌فرسا، هنوز وضعیت منسجمی در شهرداری ندارد.

تبدیل وضعیت؛ فقط یکی‌ دو‌ سه مورد، حسب صلاح‌حدید!

اکبر پورخردمند معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری تبریز در گفت‌وگو با فارس تأکید می‌کند که  «تبدیل وضعیت‌ها» وسیع نبوده و «فقط یکی دو سه مورد» بوده که حسب صلاحدید و ضرورت با دستورات اداری، تبدیل وضعیت شده است.

 وی اضافه می‌کند که مدیر جدید سرمایه‌گذاری شهرداری پس از اعطای قرارداد «کار معین» منصوب شده‌است.

از پورخردمند می‌پرسیم: «با وجود چندهزار نیروی باسابقه این تبدیل وضعیت‌ها منصفانه و قانونی است؟» وی پاسخ می‌دهد: همین چند هزار نیروی باسابقه‌ای که اشاره می‌کنید، در چهار، پنج سال گذشته بدون مجوز قانونی وارد شهرداری شده‌اند و بنده این روند را اصلاً تأیید نمی‌کنم.

از صحبت‌های این مسؤول، این‌طور برمی‌آید که چون عده‌ای در گذشته بدون مجوز وارد شهرداری شده‌اند، تبدیل‌وضعیت‌ها قابل‌توجیه‌ است.

پورخردمند همچنین در مورد لیست تبدیل‌ وضعیت‌ها، مطرح می‌کند: هرگونه اقدام باید منشأ و مجوز قانونی داشته باشد. کاملاً آماده شفاف‌سازی هستیم؛ می‌توانید لیست را برای من بفرستید تا تیک بزنم کدام درست و کدام نادرست است.

تبدیل وضعیت، غیرقانونی است؛ حتی یک مورد!

معاون شهردار تبریز در حالی تعداد تبدیل وضعیت‌ها را «یکی دو سه مورد» می‌خواند که مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی متذکر می‌شود: حتی اگر یک مورد هم تبدیل وضعیت صورت بگیرد، غیرقانونی است. 

مرتضی علیخانی تأکید می‌کند: هرگونه تبدیل وضعیت در دستگاه‌های اجرایی از جمله شهرداری تبریز باید با مجوز وزارت کشور باشد. بارها در این مورد با ما مکاتبه شده و پاسخ ما هم منفی بوده‌است.

وی ادامه می‌‌دهد: متخلفان قوانین استخدامی قطعاً به هیات رسیدگی به تخلفات اداری معرفی می‌شوند؛ حتی اگر تخلف از سوی شهردار باشد.

تبدیل وضعیت نافرجام!

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون تحقیق و نظارت شورا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، تبدیل وضعیت‌ها را حتی در حد «یکی دو، سه» مورد هم رد می‌کند و ادامه می‌دهد: تنها یک مورد تبدیل وضعیت در گزارش‌های محرمانه کمیسیون داشتیم. یکی از مناطق درخواست تبدیل وضعیت یک نیروی شرکتی برای انتصاب به عنوان معاون منطقه را داشت که این امر با مخالفت کمیسیون مواجه شد.

تخلفات حوزه کارگزینی، بیشتر از حوزه عمران

علی‌ آجودان‌زاده اگرچه از آمار تبدیل وضعیت‌ها حتی در حدی که معاون برنامه‌ریزی شهردار اعلام می‌کند ( یکی، دو، سه مورد) بی‌خبر است اما اذعان دارد که تفاوت دریافتی‌ها و آیتم‌بندی‌ها در میان کارکنان شهرداری بسیار ناعادلانه است.

وی تصریح می کند: اگر به صورت سرزده، پرونده پایلوت کارکنان را بررسی کنیم، مشخص می‌شود که تخلفات حوزه کارگزینی به مراتب بیشتر از تخلفات حوزه عمران است که البته کسی هم معمولاً از این موارد خبردار نمی‌شود.

کلاف منابع انسانی پیچیده‌تر می‌شود؟

کلاف منابع انسانی در شهرداری تبریز روز‌به‌روز پیچیده‌تر شده و به وضعیتی مشابه حاشیه‌نشینی عینالی، مقبره‌الشعرا، میدان آذربایجان و چالش‌های زیست‌محیطی شهر مبتلا شده‌است. این کلاف بسیار پیچیده‌تر از آن است که با برگزاری یک آزمون ساده حل شود. 

لایحه یکسان‌سازی حقوق که شورای چهارم تصویبش کرد، جز بیشتر کردن شکاف‌ها و تبعیض‌ها، تاثیری نداشت. آزمون تبدیل وضعیت هم که  سال گذشته «سه سال سابقه کار» را به عنوان شرط اصلی، قید کرده بود، با فشار حامیان نیروهای تازه‌وارد، به محاق رفت.

در این شرایط حداقل انتظار از شهرداری و شورای شهر این است که اگر اولویتی برای رفع تبعیض‌ها قائل نیستند، دست‌کم عامل پیچیده‌تر‌شدن و بزرگترشدن این کلاف نباشند.

انتهای پیام/ذ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *