به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلاموالمسلمین حمید پارسانیا در دوره تربیت مبلغ و مربی بسیج حوزههای علمیه خواهران که صبح امروز در مجتمع یاوران مهدی برگزار شد، به توضیحاتی پیرامون سند ۲۰۳۰ پرداخت و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی عهدهدار سیاستگذاری در این نظام هستند و بر اساس قانون اساسی تعیین سیاستهای نظام تنها بر عهده ایشان است.
وی افزود: وظیفه قوای نظام نیز این است که در راستای این سیاستگذاریها عمل کنند. سیاستگذاری در کشورهای دیگر بر عهده قوه مجریه است اما در ایران ولی فقیه این سیاستها را تعیین میکند و وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مشورت دادن به رهبری در تعیین سیاستهاست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: قوای سهگانه در کشور تنها حق سیاستگذاری در راستای سیاستهای رهبری، در حوزه عملکرد خود را دارند، در همین راستا سیاستگذاری فرهنگی کشور نیز بر عهده شورای انقلاب فرهنگی است که ریاست آن نیز با رئیس دولت و در صورت نبود وی با رئیس یکی از قوای مقننه یا قضائیه است.
وی افزود: وقتی صحبت از سند ۲۰۳۰ به میان میآید، سه سند را در بر میگیرد. نخستین سند که در مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان دستورالعملهای ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار با ۱۷ هدف نوشته شد که یکی از آن اهداف «تضمین آموزشهای باکیفیت و فراگیر برای همه اقشار جامعه» بود.
پارسانیا با بیان اینکه سند آموزش ۲۰۳۰ بر عهده یونسکو است، تصریح کرد: وقتی سند ۲۰۳۰ تدوین میشود، نهادهای مختلف سازمان ملل موظف هستند اهداف آن را عملیاتی کنند.
وی افزود: در ارتباط با بخش آموزش سند ۲۰۳۰، در اینچئون کره با حضور مسؤولان بالغ بر ۱۰۰ کشور از جمله ایران، نشستی برگزار شد و حاصل آن سندی بود که به بیانیه اینچئون معروف شد، در پاریس نیز نشستی برای چارچوب سازی و عملیاتی کردن بیانیه اینچئون برگزار شد و مجموعه این دو نشست یک سند بود که امروز به عنوان سند آموزش ۲۰۳۰ مطرح شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: پس از آن دولت، سند جامع آموزشی را در حدود ۳۰۰ صفحه به وسیله ۳۰ کارگروه در راستای این بیانیه اینچئون تدوین کرد که نظام آموزشی ما مطابق با آن برنامهریزی شود.
پارسانیا با بیان اینکه چون در این سند ذکر شده است که کشورهای مختلف در مواردی که با فرهنگ آنها مغایر است، حق تحفظ دارند، اظهار کرد: گاهی اوقات در ارتباط با سند ۲۰۳۰ مشکل اصلی مطرح نمیشود و تنها اشکالات پیرامون برخی بندهای آن مطرح میشود، اشکال اساسی این سند ۲۰۳۰ این است که طبق بیانیه اینچئون کشورها تنها باید مواردی را که به آن عمل میکند گزارش دهند و مواردی را نیز که نسبت به آنها تحفظ دارند اعلام کنند. مثلاً واتیکان در ۲۶ صفحه، موارد تحفظ خودش را بیان کرده است؛ در حالی که ما این کار را نکردیم و مانند کشوری که هیچ برنامهای برای آموزش ندارد، آن را در کانون برنامهریزی آموزشی کشور قرار دادیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تشریح کرد: سند جامع آموزشی که ذیل بیانیه اینچئون بود، در حالی آماده شد که جمهوری اسلامی ایران دارای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بیش از ۱۰ سال و در چند دولت بر روی آن کار شد.
پارسانیا با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ یک نوع سیاستگذاری است، تأکید کرد: بر اساس قانون اساسی، تنها ولایتفقیه حق سیاستگذاری دارد بنابراین دولت تعهدی داده است که در حوزه اختیارات آنها نبوده است و بر اساس قانون شأنیت بستن این قرارداد را نداشتهاند، بنابراین در صحن انقلاب فرهنگی با اکثریت آرا این مسئله کنار گذاشته شد.
وی افزود: نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که در بیانیه اینچئون حق تحفظ به کشورهای متعهد داده شده اما در این بیانیه ذکر شده است که حق تحفظ کشورها نباید مغایر با روح این معاهده باشد و این یعنی در انتخاب حدود تحفظ نیز دست ما باز نخواهد بود.
انتهای پیام/ی
دیدگاهتان را بنویسید