علت تأخیر در اجرای پروژه راه آهن شلمچه

عبدالکریم درویش‌زاده بعد از ظهر امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بندر امام خمینی(ره)، با اشاره به توافق ساخت پل روگذر راه آهن بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد: در جلسات استانداری خوزستان توافق به عمل آمد راه‌آهن سازه اصلی پل را بسازد و همزمان رمپ‌ها و خاکریزهای طرفین پل توسط راه‌و‌شهرسازی و بنادر و دریانوردی خوزستان شروع شود.

وی تصریح کرد: عملیات راه آهن شامل ۴۵ درصد از کل پروژه می‌شود که با شمع‌کوبی آغاز شده و در اردیبهشت ماه ساخت سازه پل را شروع خواهیم کرد، انتظار است همزمان بحث تملک اراضی، رمپ‌ها و ساخت مسیرهای منتهی به پل توسط راه و شهرسازی و بنادر و دریانوردی خوزستان آغاز شود.

درویش‌زاده در خصوص اتصال راه‌آهن بندر امام خمینی(ره) به شلمچه، گفت: ابتدا قرار بر آن بود خط دوم اهواز به خرمشهر – شلمچه را بسازیم اما به دلیل اینکه ترافیک سنگینی در این مسیر وجود نداشت پیشنهاد احداث خط آهن بندر امام خمینی(ره)، شادگان، خرمشهر و شلمچه مطرح و مورد موافقت قرار گرفت.

وی افزود: با موافقت مسئولان استان اعتبار پروژه خط دوم اهواز – خرمشهر به مسیر بندر امام خمینی(ره)، شادگان، خرمشهر، شلمچه منتقل شد.

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: توافقی با منطقه آزاد اروند صورت گرفت که بندر امام خمینی(ره) به شادگان و خرمشهر متصل شود و امروز تحویل زمین قطعه اول انجام و واگذار شد. از خرمشهر به شلمچه نیز خط آهن وجود دارد و در حال انجام عملیات است.

وی در خصوص اتصال راه آهن شلمچه به بندر بصره عراق، عنوان کرد: ساخت و اتصال یک خط آهن از شلمچه به بصره فی‌ما‌بین دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران مورد موافقت طرفین گرفت، در این توافقنامه سهم جمهوری اسلامی احداث پل ۷۰۰ متری بر روی رودخانه اروند و سهم دولت عراق ساخت ۳۲ کیلومتر خط راه آهن تا ابتدای پل است.

درویش‌زاده علت عدم اجرای پروژه مشترک راه آهن ایران و عراق را انجام نشدن تعهدات دولت عراق عنوان کرد و گفت: در حالی که ایران مقدمات ساخت پل ۷۰۰ متری بر روی رودخانه اروند را آماده کرده بود، دولت عراق به تعهدات خود عمل نکرد و پروژه ساخت پل توسط جمهوری اسلامی ایران نیز آغاز نشد. جلساتی برای پیگیری خط آهن شلمچه – بصره مجددا آغاز شده است که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

مدیر کل راه آهن جنوب با اشاره به امکان افزایش پنج برابری حمل و نقل ریلی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد: ظرفیت حمل و نقل کالا در بندر امام خمینی(ره) ۵۰ میلیون تن در هر سال بوده که از این ۵۰ میلیون تن سهم حمل و نقل ریلی تنها ۲ میلیون تن است و امکان افزایش تا ۵ برابر را دارد.

درویش‌زاده در خصوص علت سر پا ایستادن مسافران ایستگاه بندر امام خمینی(ره) در برخی روزهای هفته، بیان کرد: در برخی روزهای هفته تعداد مسافر خصوصا در روز های پنج‌شنبه و جمعه افزایش می‌یابد و همین امر مشکل ایجاد می‌کند.

وی در خصوص مشکلات ایستگاه مسافربری بندر امام خمینی(ره) اظهار کرد: ۱۱ واگن دو طبقه حمل و نقل حومه‌ای به استان خوزستان اختصاص داشت که از این بین ۶ واگن به مسیر بندر امام خمینی(ره) – اهواز اختصاص داده شده است.

مدیر کل راه آهن جنوب افزود: در سال ۹۶ همه‌ی رام‌ها به ایستگاه بندر امام خمینی(ره) منتهی می‌شد و فقط یک رام رفت و برگشت به ماهشهر اختصاص داده شده بود، با توجه به تقاضا و همچنین مشارکت فرمانداری و عملیات غیر صنعتی پتروشیمی در ساخت ایستگاه قطار ماهشهر، قول افزایش تعداد رام‌ها در ایستگاه ماهشهر را داده بودیم که این امر تحقق یافت و تعداد رام‌های ایستگاه ماهشهر به ۶ رام در هر روز افزایش یافت.

درویش‌زاده با ناکافی خواندن ۳ واگن دو طبقه برای ایستگاه بندر امام خمینی(ره)، اظهار کرد:  ۳ واگن برای ایستگاه بندر امام خمینی(ره) کافی نیست، از ۳ واگن اختصاص داده شده، ۲ واگن به ماهشهر و ۱ واگن به بندر امام خمینی(ره) اختصاص دارد، در صورت افزایش تقاضا می‌توان یک رام دیگر را به این مسیر اختصاص داد تا مشکل حل شود.

انتهای پیام/ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *