مقام «رضا» بالاترین مقام در بندگی خداوند است/ رضایت یعنی پذیرش مسئله نه انفعال

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان،‌ حجت‌الاسلام سیدمجتبی حسینی‌یمین ضمن بعد از ظهر امروز با تبریک دهه کرامت اظهار کرد: خداوند این عالم را به گونه‌ای آفریده که انسان‌ها دائما در حال امتحان کردن هستند و توجیه ما انسان‌ها در مقابل این بلاها و امتحانات متفاوت است.

وی افزود: اگر خوب و با تأمل به آیات سوره فجر نگاه کنیم،‌ متوجه می‌شویم که نگاه خدا از امتحان کردن بنده‌اش اینگونه نیست و خداوند  به مقام «رضا» اشاره کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیه ۱۵ سوره فجر گفت: وقتی خدا برای انسان در زندگی دنیوی گشایش قرار می‌دهد انسان مغرور شده و می‌‌گوید که خدا من را اکرام کرده و زمانی که روزی و روزگار بر او تنگ شود می‌گوید خدا به من اهانت کرده است که این نوع تحلیل و برداشت غلط است.

وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید «کلا»،‌ یعنی هرگز اینگونه که تو انسان فکر می‌کنی نیست، من در همان لحظه‌ای که برای تو گشایشی در نظر دارم، هم تو را امتحان می‌کنم پس این برداشت و تحلیل ما باید تغییر کند.

حسینی‌یمین با بیان اینکه این تصور که اگر خدا حاجت ما را بدهد امتحان نیست و اگر حاجت روا نشویم امتحان سخت خداست یادآور شد: خداوند نحوه برخورد انسان را در امتحانات در آیات بعدی سوره فجر بیان می‌کند.

وی با بیان اینکه برخورد خیلی از افراد در هنگام سختی و بلا به گونه‌ای است که به خدا شکایت کرده و موضع‌گیری عجولانه دارند اظهار کرد: در این مواقع سفارش به صبر شده‌ایم ولی قبل از آن باید معنای صبر را فهمیده و درک کنیم.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه معنای صبر دست روی دست گذاشتن نیست بلکه مقاومت و ایستادگی محکم در مقابل سختی‌هاست، گفت: البته باید در کنار صبر کار دیگر هم انجام دهیم و آن رضایت داشتن از خداوند و مقدرات اوست.

وی با اشاره به مقام ارتضای امام رضا(ع)‌ خاطرنشان کرد: وقتی پیامبر گرامی اسلام در شب معراج از خداوند متعال پرسیدند که خدایا کدام اعمال نزد تو افضل است؟ خداوند فرمود: «هیچ عملی نزد من بالاتر از توکل بر من و رضا بر آنچه روزی‌اش کرده‌ام نیست».

حسینی‌یمین با بیان اینکه رضایت یعنی پذیرش مسئله نه منفعل بودن؛ تصریح کرد: باید به معنای عقلایی مقام «رضا» توجه کرد که راضی از کار خدا و ناراضی از رفتار خود باشیم.

وی با اشاره به مطالب شهید مطهری گفت: این شهید بزرگوار معنای «رضا» را خوب معنا کرده است که امور دو وجه دارد، وجه الهی و وجه غیر الهی. آن قسمت که وجه الهی دارد و مربوط به نظام احسن است  باید از مسئله راضی باشیم و آن جهت که غیر الهی و مربوط به خود ماست باید ناراضی باشیم. مانند امام حسین (ع)که از شرایط ظلم ناراضی ولی از خدای خود راضی بود.

این استاد حوزه و دانشگاه راضی بودن از حق را باعث رشد انسان دانست و اظهار کرد: این رضایت باعث می‌شود که انسان به خدا مثبت‌اندیش بوده و انرژی مضاعف برای انجام امور داشته باشد، ضمن اینکه این گروه از انسان‌ها موفق‌تر هستند.

وی با بیان اینکه اگر موفق نیستیم یک جاهایی از دین را نفهمیده‌ایم و متوجه نشده‌ایم، ادامه داد: بارها دیده و شنیده‌ام که هر کس در امر دنیا دچار مشکل می‌شود  اول تقصیرات را متوجه خدا می‌داند.

حسینی‌یمین گفت: آیت‌الله جوادی آملی در باب مقام امام رضا(ع) بیان می‌کنند که امام رضا (ع) صاحب مقام رضا نیست بلکه «سلطان سریر ارتضا» یعنی سلطانی که بر تخت ارتضا تکیه زده است هستند یعنی مقام رضا را به دیگران اهدا می‌کنند و کسی که می‌خواهد به این مقام برسد باید از امام رضا(ع) مقام رضا را طلب کند.

وی ادامه داد: هر کس به نظام احسن بودن عالم پی برده باشد و بداند همه چیز وجه‌الله و از الطاف خدایی است و توسط خداوند مدیریت می‌شود باید در این نظام وظیفه خود را خوب انجام دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مقام رضا مقام بالایی است و باید از امام بخواهیم به همه ما این مقام را اعطا کند و به جایی برسیم که راضی باشیم.

وی سخنان خود را با حدیثی از امام رئوف به پایان رساند و افزود: امام رضا فرمودند: «هرکس به روزی کم خدا راضی باشد خدا به عمل کم او در قیامت راضی می‌شود» پس راضی به روزی کم و مقاوم در مقابل ناملایمات باشیم.

انتهای پیام/ذ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *